موسسه دبیرخانه دین پژوهان کشور

موسسه دبیرخانه دین پژوهان کشور

حجت الاسلام احمد مبلغی:

چهارشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۱:۱۵ ب.ظ



احمد مبلغی با اشاره به اینکه فقه ما اعم از شیعه و سنی، بیشتر به سمت مسائل فردی و نیمه اجتماعی رفته و کمتر به موضوعات کلان از جمله مناسبات
امت اسلامی پرداخته است گفت: تدوین فقه مناسبات شیعه و سنی ضروری به نظر می رسد.

  حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشستی با اشاره به اینکه باید فقه مناسبات شیعه و سنی با مشارکت علمای شیعه و سنی تدوین شود، گفت: تبعا این پیشنهاد باید در فضای علمی بین علما و فقهای شیعه و سنی مورد بحث قرار گیرد.

 استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه کسی مخالف پرداختن فقه به مناسبات اجتماعی امت نیست، یادآورشد: آیا فقهی که به موضوعات جزئی پرداخته است می‌تواند نسبت به یک موضوع کلان اجتماعی که سرنوشت همه موضوعات جزئی درون آن نظم پیدا می‌کند، بی تفاوت باشد.

فقهای شیعه و سنی برای مقابله با انشقاق در جامعه اسلامی دست به کار شوند

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: چون فضای امت اسلام درگیر تحولات جدید است اگر ما به این موضوعات نپردازیم ممکن است فضای جامعه اسلامی به یک انشقاق دچار شود و آن وقت نه تنها شیعه و سنی، بلکه دین اسلام تضعیف خواهد شد، بنابراین فقهای طرفین اعم از شیعه و سنی باید هر چه سریع تر، دست به کار شوند.

وی اظهار داشت: قطعا اگر برای تدوین فقه مناسبات، تنها به فقه شیعه و یا فقه سنی مراجعه کنیم، مخالفت هایی از سوی طرف مقابل صورت می‌گیرد، بنابراین بهترین راهکار، مراجعه به منابع مشترک و مورد قبول هر دو مذهب( شیعه و سنی) است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: اگر فقهای جهان اسلام بر اساس مشترکات و روایات اجماعی پیامبر اسلام (ص)، مسائل را استنباط می کردند و فتوا می‌دادند و امروز، انسان‌های جاهل و خشک مغز با در دست گرفتن صحنه‌های جهانی اسلام، همه جا را به آتش و خاک و خون نمی کشیدند.

وی اظهار داشت: فتوا باید در فضای امت اسلام جاری شود، همه فقها و علما مانند پیامبر اسلام (ص) باید ریختن خون، آبرو و مال مسلمان را به صورت علنی، حرام اعلام کنند.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: نه تنها باید جان و مال، بلکه آبرو باید محفوظ بماند، ما نمی توانیم جایگاه افراد را پایین بیاوریم، اگر شیعه جایگاه بخشی از اهل تسنن و در مقابل سنی ها جایگاه شیعه را پایین بیاورند، هر کدام به خود ضربه وارد می کنند.

 حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، فضای کنونی جامعه اسلامی را خطرناک دانست و گفت: متاسفانه فضاهای انقسامی و انشقاقی همه جا را گرفته است و برخی به اسلام، مذهب و جامعه اسلامی خیانت می کنند.

وی با بیان اینکه سرنوشت امت اسلام در هم تنیده است و باید با گفت و گوهای علمی مشکلات برطرف شود، افزود: متاسفانه در فضای امروزی جهان اسلام حتی یک بحث ساده علمی، دستاویز عده‌ای افراطی و تندرو قرار می گیرد که تنها بر آتش اختلاف می‌کوبند.

وی ادامه داد: این در حالی است که ما در فضاهای آرام علمی، با رعایت ادب و اخلاق اسلامی می‌توانیم در مورد همه مسائل بحث کنیم، بزرگان اسلامی گاهی با زنادقه هم بحث می‌کردند، ولی فحاشی، بی حرمتی و توهین به مقدسات، حرام است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی جهان اسلام گفت: امروز سرنوشت امت بزرگ اسلامی با آن تاریخ درخشان، سابقه علمی، میراث فکری الهی، منطقه جغرافیایی، تراث فکری و با وجود در اختیار داشتن بزرگترین کتاب آسمانی، دستاویز دیگران شده و این نگران کننده است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی