موسسه دبیرخانه دین پژوهان کشور

موسسه دبیرخانه دین پژوهان کشور

حجت الاسلام واعظی:

دوشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۱:۴۶ ب.ظ

ایجاد پیوند بین تبلیغ سنتی و تبلیغ مجازی ضروری است


رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تاکید کرد: باید بین تبلیغ سنتی و تبلیغ در فضای مجازی پیوند ایجاد کنیم و ارتباطات به فضای مجازی برده شود؛ امید است که این روند آغاز حرکتی در امر تبلیغ دین باشد.


به گزارش سیتنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اختتامیه جشنواره تبلیغی نوین «جنات» که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار کرد:‌ حوزه علمبه یک نهاد فرهنگ‌ساز است و فرهنگ و فرهنگ‌سازی که به ارتباطات معنوی بستگی دارد دارای دو رکن تولید،‌ معنا، مفهوم، انتقال و گسترش معنا و مفهوم است. و باید این واقعیت را که جوامع مختلف با فرهنگ‌های مختلف نظام مفهومی مختلف دارند را مد مظر قرار داد و اکنون در روزگاری قرار داریم که رکن اول و دوم ارتباطات معنای تحول ایجاد شده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یادآور شد: در قالب‌های سنتی تولید معنا و مفهوم و نظریه‌پردازی دارای محور سنتی بود ولی امروز با تنوع و تکثر مراجع مفهوم‌ساز و ایده‌پرداز مواجه هستیم.

 وی خاطرنشان کرد:‌ اکنون کانون‌های مختلف فکری، محافل آکادمیک، گروه‌ها و تشکل‌های مختلف درباره سبک زندگی انسانی، نگاه انسان به زندگی، ارزش انسانی معنا و مفهوم تولید می‌کنند.

 واعظی یادآور شد:‌ امروز رسانه‌های مختلف ابزارها و شیوه‌های متنوعی برای انتقال معنا در دسترس دارند و ما به عنوان فرد حوزوی به فرهنگ متعالی اسلامی می‌اندیشیم بنابراین باید ارتباطات و تعالی خود را متحول کنیم.؛ در این تحول باید تولید معنا و مفهوم و بهره‌گیری از قالب‌ها، ابزارها و اشکال نوین ارتباط معنایی همزمان صورت گیرد.

 رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این مسائل نمودار این است که حوزه در کنار تبلیغ سنتی و ارتباط معنایی سنتی و مرسوم به شیوه‌های نوین ارتباط روی آورده و سعی می‌کند ارزش‌ها، مفاهیم و مضامین را به روشی نوین منتقل کند و این حرکت مبارکی است ولی ناقص است.

 وی عنوان کرد:‌ زمانی کامل می‌شود که رکن اول ارتباط معنایی دچار تحول شود و حوزه به ایده‌پردازی، نظریه‌پردازی و تولید مفاهیم جدید همت کند.

 واعظی تصریح کرد:‌ زمانی حرکت فرهنگ‌ساز حوزه رو به جلو است که بخش پژوهش و تولید محتوا حوزه همگام با تنوع شیوه‌های ارتباطی متنوع شود بنابراین می‌طلبد بخش‌های مختلف حوزه در جهاد فرهنگ‌سازی همنوا شوند.

وی یادآور شد:‌ تلاش خوبی در حوزه صورت گرفته تا محتوا و مضامین عالی به دیجیتال تبدیل شود تا در فضای الکترونیک قابل عرضه باشد البته این امر تنها یک گام است به هیچ وجه نباید تبلیغ نوین را فرو بکاهیم.

 رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان داشت:‌ باید فعالیت‌های تعاملی را افزایش دهیم و باید تبلیغ به مهارت‌های لازم برای بهره‌مندی در فضای مجازی تجهیز شود و مخاطب چند هزار نفری پیدا کند و همان مضامین را در اختیار آنها قرار دهد.

 واعظی در خاتمه با تاکید بر اینکه باید بین تبلیغ سنتی و تبلیغ در فضای مجازی پیوند ایجاد کنیم و ارتباطات به فضای مجازی برده شود تصریح کرد: امید است که این روند آغاز حرکتی در امر تبلیغ دین باشد که وظیفه اصلی، مهم و غایت تلاش‌های علمی و عالمانه حوزه علمیه است.
انتهای پیام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی